27 iunie, 2013

Jurnal de dietă #7 ( Review INSANITY - guest post)


Aşa cum vă spuneam într-una din postările anterioare, prietena mea Alexandra, cea care a fost prima care m-a inspirat, s-a apucat de programul de exerciţii Insanity.
Acum că a ajuns la finlaul lui, a venit pe blog să vă povestească şi vouă cum stă treaba cu el. În continuare, vă las să citiţi experienţa ei, nu însă de a vă spune înca o dată că eu cred cu tărie că oricine poate găsi un program de exerciţii/sport care să i se potrivească. Trebuie doar să încercaţi! 
În timp ce scriu aceste rânduri, ultimele şuviţe de păr ude de la efort mi se usucă şi muşchi de care acum două luni habar nu aveam că există încă zvâcnesc. Este efectul Insanity- după 60 de şedinţe, încă mă mai simt ca în prima zi.
Înainte de a povesti despre Insanity, două cuvinte despre mine. Nu am fost niciodată o persoana slabă, dar nici grasă, eram mereu undeva la mijloc, mărimea 36, 38. Average sized, sănătoasă, niciodată nu am făcut sport de performanţă, doar orele obligatorii de sport din liceu. Încetul cu încetul, pe măsură ce mutatul în Bucureşti, facultatea, primul loc de muncă, orele petrecute pe un scaun la calculator, obiceiurile nesănătoase şi-au făcut apariţia, s-au adunat kilogramele. 2, 3 kilograme în fiecare an, în aşa fel încât anul trecut, înainte de nuntă, ajunsesem la măsura 40 (42?) şi o greutate de….70 de kg (there, I said it)! Nu, nu eram nefericită, deprimată sau orice altceva, doar că din oglindă şi din poze îmi zâmbea o persoană care nu semăna cu mine, nu eram eu persoana aceea.
Momentul de … declic (iluminare, spuneţi-i cum vreţi!) a apărut spre începutul lunii februarie 2013, când plictisită de constantele mele rezoluţii de început de an (”Anul acesta, ţin dietă şi în două, trei luni ajung la greutatea ideală”) am dat peste un articol de ”dezvoltare personală”. Nu am crezut niciodată în genul acesta de sfaturi venite din exterior ”to get the better you” dar ceva din cuvintele acelui editorialist mi-a rămas în cap: ”ca să ajungi să formezi un obicei, trebuie să repeţi acea acţiune în fiecare zi, timp de 60 de zile”. Deci cum, domnule coach? Nu o săptămână/două, ci 2 luni? Da, două luni.
Aşa că mi-am dat seama că, pentru a începe să am o viaţă sănătoasă, trebuie să reuşesc 60 de zile să menţin obiceiurile bune. A doua zi îmi luam grătarul de pui şi salata la pachet, iar seara mă apucam de primele exerciţii. Nu o să vă plictisesc cu ele, erau nişte chestii uşurele, Jane Fonda anii 80-style dar care, la început,  mă epuizau după primele 10 minute. Am reuşit să am o dietă 100% curată timp de 60 de zile (doar un cupcake gustat, jur!) şi exerciţii în fiecare seară. După 2 luni de război declarat prăjiturilor de la birou, ciocolatei de acasă (deh, soţul meu la cei 190 cm şi un metabolism de invidiat nu avea problemele mele) ajunsesem să slăbesc…3 kg.
În deprimarea şi demobilizarea mea, am primit un link de la Andreea de unde am aflat de Insanity. In disperare de rezultate, am făcut rost de program, am răsfoit manualul de dietă şi m-am apucat de primul workout. Dumnezeu, nimic nu mă pregătise psihic pentru ce mi s-a întâmplat! Făcusem doar FIT TEST-ul, un exerciţiu menit să îţi analizeze condiţia fizică la momentul 0 şi evoluţia ulterioară, adică 3 minute încălzire şi 10 exerciţii de câte un minut, cu câte un minut pauză între ele. Cu toate acestea, tricoul meu era ud leorcă, faţa roşie ca racul şi respiraţia întretăiată spre non-existentă.
Aşa că, înainte de a mă sinucide spre al doilea exerciţiu, am hotărât să mă informez mai atent. Insanity, al doilea program de home-workout realizat de trainerul Shaun-T, se bazează pe un principiu nou în lumea asta a pasionaţilor de cardio. În loc să lucrezi constant, într-un ritm moderat, cu scurte episoade de exerciţii intense, el te pune să îţi dai sufletul timp de trei minute în care lucrezi intens, după care îţi oferă un scurt respiro de 30 de secunde. Timp în care trebuie să bei apă! Că dacă nu, mori!
Insanity durează două luni, cu o pauză de o săptămână între (prin pauză, însemnând că faci acelaşi tip de exerciţii zilnic, să nu înţelegeţi repaos total). Teoretic, prima lună ar trebui să te obişnuiască pentru efortul mult mai greu din a doua lună, practic… Există o glumă printre Insanity-addicts, cum că Shaun T ar fi creat prima lună ca să nu fie dat în judecată pentru a doua.
Lucrezi 6 zile din 7, căci în a 7-a zi şi Shaun T se odihneşte, nu? O şedinţă clasică de Insanity începe cu 10 minute de încălzire, 3-4 de stretching şi, ulterior, încep circuitele. 3 minute intense de exerciţii care îţi lucrează toţi muşchii (dar cel mai important, muşchiul inimii), după care pauză 30 de secunde. Timp în care trebuie să te hidratezi (subliniez, e foarte important) şi să încerci să îţi aduci ritmul cardiac cât de cât la normal. În prima lună, exerciţiile durează 30-40 de minute. În a doua lună, marea majoritate sunt cam de o oră. Cam aşa sunt şedinţele clasice, cu mici diferenţe (de exemplu, în mijlocul săptămânii, Shaun T programează un exerciţiu numit Cardio Recovery, un fel de stretching, Yoga-ish thing dar, nu vă lăsaţi păcăliţi, nu e aşa de plăcut cum sună). Dacă vreţi o descriere detaliată şi amuzantă a fiecărui exerciţiu în parte, vă recomand să citiţi aici.
Insanity e, din punctul de vedere al specialiştilor, 70% cardio şi 30% tonifiere. Adică, scopul său principal e să slăbeşti. Nu veţi avea nevoie de echipament sportiv performant, ci doar de o pereche de pantofi sport (obligatoriu, ca să vă protejeze gleznele la sărituri), de un prosop pentru a şterge şiroaiele de transpiraţie care inundă vecinii şi, eventual, de un covoraş pentru exerciţii. Ah, şi apă, prin apă înţeleg minim 2l, să nu cumva să vă pierdeţi vremea cu sticluţele de 500 ml.
Nu e recomandat să mâncaţi cu 2h înainte de a vă apuca de Insanity. Din experienţa personală, vă recomand călduros să nu mâncaţi, altfel riscaţi evenimente neplăcute. Veţi sări cum n-aţi sărit în viaţa voastră, veţi face flotări ca în armata americană (nu vă speriaţi, nici eu nu reuşeam mai mult de două la început, acum fac în zilele bune 30 în 45 de secunde), veţi face sprinturi, squat-uri etc. Chiar nu e recomandat să faceţi toate astea cu burta plină. În prima săptămână, veţi avea o febră musculară groaznică - nu vă descurajaţi, Ben Gay şi un ibuprofen luat cu o oră înainte fac minuni.
Ar mai fi multe de povestit, eu în capul meu îl înjur zilnic pe băiatul ăsta, dar de ce vă recomand Insanity? În primul rând, veţi vedea rezultate. Eu, personal, am slăbit 11-12 kilograme de la prima zi de Insanity şi am ajuns la mărimea 36 la haine. Nu e perfect, dar nici eu nu sunt perfectă. În al doilea rând, e minunat să descoperi de cât de multe lucruri suntem capabili. Dacă mi-ai fi zis acum cateva luni că voi ajunge să fac serii de 32 de flotări în 45 de secunde, m-ar fi buşit un râs isteric. Fără glumă, dacă eu am putut, cred că oricine poate. Fiecare săritură în plus, fiecare centrimetru dat jos, fiecare exerciţiu pe care îl poţi face mai mult, mai bine, toate acestea sunt mici victorii personale.
Veţi câştiga o rezistenţă crescută la efort, veţi deveni mai zâmbitori, mai încrezători. Veţi pierde bani pe haine noi - mulţi bani! Dar în final, veţi fi mai bine! Sau, cum îi place lui Shaun T să predice, veţi deveni o versiune mai bună a voastră. Fizic vorbind, desigur.
Şi pe final, ca să vedeţi dovada, va las şi două poze: înainte şi după. 
ÎNAINTE
 DUPĂ
Am revenit eu la aparat (Andreea). Dacă aveţi întrebări pentru Alex, vă rog să le lăsaţi în comentarii. Eu o admir extrem de mult pentru ce-a reuşit să facă! A mai încercat cineva Insanity?