26 aprilie, 2013

Două vorbe despre...melanom



E foarte posibil să vă mire puțin postarea asta. Însă astăzi vreau să vă vorbesc puţin despre melanom. Melanomul este un tip de cancer cutanat care îşi are originea în melanocite, celulele producătoare de pigment. Am ales să vă vorbesc astăzi despre asta din două motive:
1. pentru că agenţia la care lucrez derulează în prezent pentru un client o campanie de educare şi informare cu privire la prevenirea melanomului şi am aflat nişte chestii noi de care eu una habar nu aveam și pe care vreau să le împărtășesc cu voi
2. a venit căldura, soare, mare...etc şi sunt nişte aspecte foarte importante de care ar trebui să ţinem cont cu predilecţie în această perioadă. 
Potrivit datelor oficiale, incidenţa melanomului avansat a crescut de peste două ori în ultimii 30 de ani în Europa. Melanomul avansat este afecţiunea malignă cu rata cea mai rapidă de creştere la bărbaţi, iar la femei este pe locul doi în această privinţă. Cea mai importantă metodă de prevenţie este controlul şi analiza periodică a aluniţelor cu ajutorul dermatoscopului. Dacă este descoperit precoce și tratat corect, melanomul malign poate fi vindecat în 98% din cazuri. Aşa că mergeţi la control dacă observaţi ceva suspect!
Persoanele cu pielea şi ochii deschişi la culoare prezintă un risc mult mai mare de a dezvolta melanom, pentru că practic au mai puţin pigment. 
Iar acum să vă zic noutăţile pe care le-am aflat eu cu ocazia acestei campanii! 
Cremele cu factor de protecţie, oricât de mare ar fi acesta, NU asigură protecţie de 100%. Procentul maxim de filtrare al UV este de 80%. De aceea, cel mai bun factor de protecţie rămâne limitarea expunerii la soare sau la surse artificiale de UV. O analiză complexă a 18 studii care au explorat influenţa cremelor protectoare împotriva efectelor nocive ale UV a arătat rezultate discordante şi nu s-a putut evidenţia o scădere semnificativă statistică a riscului de melanom malign.
Foarte importanţi sunt ochelarii de soare. Doamnelor, ochelarii de soare nu sunt o fiţă sau un accesoriu! Sunt o necesitate! Nu vă luaţi ochelari de soare de proastă calitate, doar pentru că sunt frumoşi şi ieftini. Ochelarii de proastă calitate focalizează razele soarelui fix acolo unde nu trebuie, în coroidă şi în retină. Investiţi într-o pereche de ochelari de calitate şi purtaţi-i. Purtaţi-i chiar dacă e iarnă - da, şi iarna este soare puternic - şi se uită lumea ciudat la voi pe stradă (eu am păţit-o). Lăsaţi-i să se minuneze în ignoranţa lor, iar voi protejaţi-vă.
Voi știați aceste lucruri? Eu una habar nu aveam de aspectul cu procentul maxim de filtrare al cremelor cu FPS.